مکانیک و آهن

استفاده از آهن آلات در مکانیک

مکانیک و آهن

استفاده از آهن آلات در مکانیک

استفاده از آهن آلات در مکانیک چگونه و به چه خاطر است

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


اطلاعات دانستنی در مورد فلز آلو مینیوم


آلومینیومعنصرشیمیایی است که درجدولتناوبی دارای علامت AL وعدداتمی 13 می باشد . آلومینیوم که عنصری نقره ای و انعطاف پذیر است عمدتأ به صورتسنگ معدنبوکسیت یافت می شود و از نظرمقاومتی که در برابراکسیدا سیوندارد همچنین وزن و قدرت آن قابلتوجه است. آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیونها محصول مختلف به کار می رود و درجهان اقتصاد عنصر بسیار مهمی است. اجزای سازه هایی که از آلومینیوم ساخته می شونددر صنعت هوانوردی و سایر مراحلحملو نقل بسیار مهم هستند نِیز سازه هایی که در آنها وزن ِ پایداری و مقاومت لازماست وجود این عنصر اهمیت زیادی دارد.
ویژگیهای قابل توجه
اینآلیاژها اجزای مهمهواپیماها وراکتهارا می سازند . وقتی آلومینیوم را درخلا تبخیر کنند پوششی تشکیل می دهد که هم نور مرئی و هم گرمای تابشی را منعکس میکند. این پوششها لایه نازک اکسید آلومینیوم محافظ را بوجود می آورند که همانندپوششهاینقره خاصیت خود را از دست نمی دهند. یکی دیگر از موارد استفاده از این فلز در لایه آینههایتلسکوپهاینجومی است.
برخی از کاربردهای فراوان آلومینیوم عبارتند از :
- حمل و نقل «اتومبیلها ِهواپیماها ِکامیونها ِ کشتی ها ِ ناوگانهای دریایی ِراه آهن و...)
- بسته بندی«قوطیها ِفویلو...)
- ساختمان«دربِپنجرهِ دیوار پوشها و ...)
- کالاهایبا دوام مصرف کننده(وسلیل برقی خانگی ِوسایل آشپزخانهِ ...)
- خطوط انتقالالکتریکی (به علت وزن سبک اگرجه هدایت الکترِکی آن تنها 60% هدایت الکتریکیمس می باشد)
- ماشین آلات
اکسید آلومینیوم «آلومینا) بطور طبیعی وبصورتکوراندومِسنگ سمباده (emery) ِیاقوت (ruby) ویاقوتکبود (sapphire) ِافت می شود که در صنعتشیشهسازی کاربرد دارد.یاقوت و یاقوت کبودمصنوعی درلیزر برای تولید نور هم نوسان بکار می روند . آلومینیوم با انرژی زیادی اکسیده می شود ودر نتیجه در سوختموشکهایبا سوخت و دمازاها مورد استفاده واقع می شود.
آلومینیوم فلزی نرم ِ سبک اما قوی است باظاهری نقره ای – خاکستری مات و لایه نازک اکسیداسیون که در اثر برخورد با هوا درسطح آن تشکیل می شود از زنگ خوردگی بیشتر جلوگیری می کند.وزن آلومینیوم تقریبأ یکسومفولاد یامس است ِ چکش خوار ِ انعطاف پذیر و به راحتی خم می شود ِ همجنین بسیار با دوام و مقاومدر برابرزنگ خوردگیاست.
بعلاوه این عنصر غیرمغناطیسی ِ بدون جرقه ِ دومین فلز جکش خوار و ششمین فلز انعطاف پذیر است. جه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش قیمت آلومینیوم کاربردیترین فلز بعد ازآهن است وتقریبأ در تمامی بخشهای صنعت دارای اهمیت می باشد. آلومینیوم خالص نرم وضعیفاست اما می تواند آلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس ِ منیزیوم ِ منگنز ِ سیلیکن ودیگر عناصر بوجود آورد که این آلیاژ ها ویژگیهای مفید گوناگونی دارند.
فردریکوهلربطور کلی به آلومینیوم خالص اعتقاد داشت «لاتین :alum , alumen) .اما این فلز دو سالپیشتر بوسیلههانس کریستین ارستدشیمیدان و فیزیکداندانمارکی بدست آمد.
دررومویونانباستان این فلز را بعنوانثابت کنندهرنگ در رنگرزی و نیز بعنوان بندآورنده خون در زخمها بکار می بردند وهنوز هم بعنوان داروی بند آورنده خون مورداستفاده است. در سال 1761 گویتون دمورووپیشنهاد کرد تا alum راآلومین (alumin) بنامند.
اگر چه AL یک عنصر فراوان در پوسته زمیناست(1ِ8%) ِ این عنصر در حالت آزاد خود بسیار نادر است و زمانی یک فلز گرانبها وارزشمندتر ازطلا به حساب می آمد.بنابر این بعنوان فلزی صنعتی اخیرأ مورد توجه قرار گرفته ودرمقیاسهای تجاری تنها بیش از 100 سال است که مورد استفاده است.
در ابتدا که اینفلز کشف شد جدا کردن آن از سنگها بسیار مشکل بود و چون کل آلومینیوم زمین بصورتترکیب بود مشکل ترین فلز از نظر تهیه به شمار می آمد.
آلومینیوم برای مدتی از طلا با ارزش تر بود اما بعداز ابداع یک روش آسان برای استخراج آن در سال 1889 قیمت آن رو به کاهش گذاشت و سقوطکرد.تهیه مجدد این فلز از قطعات اسقاط (از طریقبازیافت) تبدیل به بخش مهمی از صنعتآلومینیوم شد.بازیافت آلومینیوم موضوع تازه ای نیست بلکه از قرن نوزدهم یک روش رایجبرای این کار وجود داشت. با اینهمه تا اواخر قرندهه 60این یک کار کم منفعتی بود تا زمانیکهبازیافت قوطیهای آلومینیومیآشامیدنیهابالاخ ره بازیافـت این فلز رامورد توجه قرار داد.منابع بازیافت آلومینیوم عبارتند از: اتومبیلها ِ پنجره ها ِدربها ِ لوازم منزل ِ کانتینرها و سایر محصولات ...
آلومینیوم یک فلزواکنشگر است و نمی تواند ازسنگ معدنخود بوکسیت (Al2o) بوسیله کاهش باکربن جدا شود.در عوض روش جدا سازی این فلز از طریقالکترولیزاست.(این فلز در محلول اکسیده شدهسپس بصورت فلز خالص جدا می شود.) لذا جهت این کار سنگ معدن باید درون یک مایع قراربگیرد.امابوکسیتدارای نقطه ذوب بالایی است (c2000) که تامین این مقدار انرﮊی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست . برای سالهای زیادیبوکسیت را در فلورید سدیم و آلومینیوم مذاب قرار می دادند و نقطه ذوب آن تا c900 کاهش می یافت.اما امروزه مخلوط مصنوعی ازآلومینیوم ِ سدیم وفلوریدکلسیمجایگزینفلورید سدیم و آلومینیومشده است. اینفرایند هنوز مستلزم انرژی بسیار زیاد است و کارخانجات آلومینیوم دارای ایستگاههایبرق مخصوص خود در اطراف این کارخانه ها هستند.
الکترودهاییکه در الکترولیز بوکسیت بکار می روند هر دوکربن هستند. وقتی سنگ معدن در حالت مذاب است یونهای آن آزادانه حرکت می کنند. واکنش درکاتدمنفی اینگونه است:
Al3++3e -Al
در اینجا یون آلومینیوم در حالت کاهش است(الکترونها اضافه می شوند) سپس فلزآلومینیوم به سمت پایین فرو می رود و خارج می شوند.
آند مثبت اکسیژن بوکسیت رااکسیده می کند که بعد از آن با الکترود کربنی واکنش کرده تا تولید دی اکسید کربننماید.
اینکاتدباید عوض شود چون اغلب تبدیل بهدی اکسید کربنمی شود.بر خلاف هزینهالکترولیزِ آلومینیوم فلزی ارزان با کاربردوسیع است. امروزه آلومینیوم را می توان ازخاکه معدنی(clay) استخراج کرد اما اینفرایند اقتصادی نیست.  

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰


اطلاعاتی در مورد رابیتس‌ها و انواع آن
رابیتس محصولی است که از کشش عرضی و پرس ورق های گالوانیزه تولید می شود.این محصول بعد از گذر از مرحله برش آماده استفاده می گردد.
کاربرد رابیتس
در سقف های کاذب،گچ کاری و گچ بری،پوشاندن تیر آهن و آرماتور،پوشاندن بتن سیمانی،ترمیم ترک های ساختمانی و کارهای ترمیمی،دکوراسیون و •آرک آشپزخانه، اپن آشپزخانه، گل سقفی، رابیتس بندی (آرک- گل سقفی – نورمخفی – پوشش تاسیسات)، گالری تصاویر، گلوئی و نورمخفی دور سالن -گلهای سقفی-آرک آشپزخانه-پوشش کانال‌ها و تاسیساتسقف کاذب-
ورق فولادی مشبکی است که از انواع ورقهای گالوانیزه گرم از ضخامت۲۵/۰ تا ۵/۰ ساخته می شود که با استفاده از مفتولهای گالوانیزه آرماتوربندی به صورت یک لایه به شبکه فرعی متصل می شود که تولیدی کارخانه رابیتس باعث عدم ترک خوردگی گچ یا سیمان در سطح های مورد نظر می شود قیمت رابیتس در دو نوع سطح وبرجسته از ورق گالوانیزه ساخته می شود . نوع برجسته در دهانه های بزرگتر بکار می رود وجهت اندودکاری روی کانال های کولر و تاسیسات نیز از رابیتس برایاتصال بهتر اندود استفاده می شود .
رابیتس در ابعاد ۶۰*۲۴۰ سانتیمتر تولید و عرضه میشود مساحتی در حدود ۱.۴۴متر را پوشش میدهد که با در نظر گرفتن تلرانس این مقدار معمولا ۱.۴ متر محاسبه میگردد و با تقسیم متراژ کاری بر این عدد تعداد رابیتس مورد نیاز بدست میاید و از تحمیل هزینه اضافی به سازندگان جلوگیری مینماید.
تعداد ستون های محور طولی رابیتس ۹ ستون،۱۱ ستون، ۱۳ ستون میباشد.
رابیتس ۹ ستون سبک به وزن ۶۵۰ گرم.
رابیتس ۹ ستون نیمه سنگین به وزن ۷۸۰ گرم.
رابیتس ۹ ستون سنگین به وزن ۸۷۰ گرم.
رابیتس ۹ ستون فوق سنگین به وزن۹۰۰ گرم.
رابیتس ۱۱ ستون سبک به وزن ۸۳۰ گرم.
رابیتس ۱۱ ستون نیمه سنگین به وزن ۸۶۰ گرم.عکس انواع رابیتس
رابیتس ۱۳ستون سبک به وزن ۸۶۰ گرم.
رابیتس ۱۳ستون نیمه سنگین به وزن ۹۳۰ گرم.
رابیتس ۱۳ستون نیمه سنگین به وزن ۹۳۰ گرم.
رابیتس ۱۳ستون سنگین به وزن ۱۰۰۰ گرم.
رابیتس ۱۳ستون فوق سنگین به وزن ۱۰۸۰ گرم.
استفاده از شبکه رابیتس در جهت پیوستگی کامل سطوح دیوارها و همچنین ایجاد بستر مناسب برای نصب اجزای تاسیسات برقی و مکانیکی و همچنین انجام انواع پلاستر کاریهای مناسب سیمانی و گچی پیشنهاد و اجرا میشود .
شبکه مناسب رابیتس موجب پیوستگی عمومی دیوار شده و از هرگونه ترک خوردگی و انفصال در کار جلوگیری خواهد کرد. تناسب تعداد رابیتس خریداری شده با متراژ کاری از انجا که ابعاد رابیتس در ایران با استاندارد ۲.۴۰*۰.۶ سانتیمتر میباشد.
استفاده از رابیتس استاندارد
گاها مشاهده میشود برخی از اجرا کنندگان رابیتس با تاکید بر روی خرید رابیتس نیمه سنگین (۸۰۰ الی ۹۰۰) گرمی ۹ستون به کارفرما تنها به سرعت اجرای کار میاندیشند و نه کیفیت و میزان مصرف گچ که البته این مورد بیشتر در مصارف ساختمانی (اجرای سقف کاذب ) مشاهده میگردد و برای این نوع مصارف رابیتس ۱۳ ستون نیمه سنگین یا سنگین پیشنهاد میگردد… استفاده از رابیتس گالوانیزه باکیفیت  

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰


زباله‌های فلز و الکترونیک، معضلی جدید در زیست بشر
به گزارش ایسنا، زباله‌های الکترونیک که در کشورهای مختلف تبدیل به نوعی دغدغه شده‌اند علاوه بر تجهیزات از رده خارج الکترونیکی شامل تجهیزات و وسایل حرارتی، نوری، وسایل الکتریکی که در حمل و نقل به کار می‌روند، لامپ‌های برق و همچنین لامپ‌های کم مصرف و LED و وسایلی مانند تلفن همراه و تلویزیون و ... می‌شوند که با توجه به اینکه در ساختار این گونه وسایل الکترونیکی فلزات سنگینی مانند آهن و قلع، نیکل و حتی طلا به کار رفته پسماند و زباله این وسایل می‌تواند برای خاک، آب و همچنین سلامتی انسان مشکلات و مخاطرات متعددی را به همراه داشته باشد.
به گفته محققان این پژوهش، برای بسیاری از کشورها که در حال حاضر فاقد زیرساخت‌های لازم برای مدیریت زباله‌های الکترونیکی هستند، افزایش حجم این زباله‌ها یک معضل اساسی محسوب می‌شود. چین و برخی بخش‌های دیگر آسیا برای سال‌های متمادی زباله دانی لوازم الکترونیکی کشورهای توسعه یافته بوده و این زباله‌ها را در کارخانه‌های غیرایمن و فوق ارزان‌ بازیافت کرده‌اند. در این گزارش اما آمده است که در سال‌های اخیر، آسیا خودش به عنوان تولیدکننده و منشاء زباله‌های الکترونیک ظهور کرده چرا که مصرف‌کنندگان به طور فزاینده در حال خرید گوشی‌های هوشمند، تبلت، یخچال و فریزر، رایانه های شخصی و تلویزیون هستند.
در همین حال، انهدام یا بازیافت زباله‌های الکترونیکی به صورت نادرست و غیر قانونی، افراد را در معرض مواد شیمیایی بسیار سمی قرار داده که منجر به عواقب بسیار جدی برای سلامتی و محیط زیست می‌شود. اسیدهایی که برای جدا کردن فلزات در محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود، یک مشکل و نگرانی بزرگ بوده و استنشاق یا قرار گرفتن در معرض آنها باعث مشکلات جدی برای سلامت انسان می‌شود. به طوری که کودکان ساکن این شهرها همچنین دارای میزان بالایی از سرب در خونشان هستند.
سازمان ملل متحد اعلام کرده که زباله‌های الکترونیکی به شدت در سراسر آسیا در حال افزایش بوده و عواقب جدی برای سلامت انسان و محیط زیست در پی خواهد داشت. با افزایش درآمدها مردم تمایل بیشتری به خرید گوشی‌های هوشمند و گجت‌های مختلف دارند که این امر سبب انباشته شدن انبوهی از زباله‌های الکترونیکی e-waste شده است. به طوریکه زباله‌های الکترونیکی در آسیا در چند سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته و در این گزارش که توسط دانشگاه سازمان ملل متحد ارائه شده به بسیاری از کشورهای سراسر منطقه هشدار داده تا روش‌های بازیافت و دفع این زباله را ارتقا بخشند.
در ایران اما محمدحسین بازگیر _رئیس اداره محیط زیست شهر تهران_ با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان تولید ورق آجدار و زباله‌های الکترونیکی وجود ندارد، گفته است: این گونه زباله‌ها از منابع خانگی، ادارات، مجتمع‌های تجاری و کارخانه‌ها به وجود می‌آیند و یکی از اصلی‌ترین محورهای حوزه مدیریت پسماند که در آن با مشکل و عقب ماندگی مواجه هستیم بحث بازیافت و دفن زباله‌های الکترونیکی است.
بازگیر با بیان اینکه در ساختار این گونه وسایل الکترونیکی فلزات سنگینی مانند آهن و قلع، نیکل و حتی طلا به کار رفته می‌شود، تصریح کرد: پسماند و زباله این وسایل می‌تواند برای خاک، آب و همچنین سلامتی انسان مشکلاتی را به وجود آورد.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: در خصوص زباله‌های الکترونیکی یکی از بحث‌های مهم بحث جداسازی اینگونه زباله‌ها از دیگر زباله‌ها است. شهروندان باید در این موضوع دقت داشته باشند که این گونه زباله‌ها را از یکدیگر جدا کرده و شهرداری و سازمان مدیریت پسماند نیز در مورد جداسازی این زباله‌ها از یکدیگر نیز اقداماتی انجام داده است.
با توجه به اهمیت این موضوع، پیش از این نیز این مسئله در دیدارهای مشترک مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات مورد توجه قرار گرفته بود. نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات - هم در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره متذکر شده بود: سندی در این زمینه تهیه شده که براساس آن لازم است به تدریج برخی ضوابط برای حفظ و نگهداری پس‌ماندهای الکترونیک در نظر گرفته و اجرا شود.
جهانگرد مرحله‌ی بعدی رسیدگی به این مساله را بحث بازیافت زباله‌های الکترونیکی برشمرده و گفته بود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال آینده قرار است مراکز بیشتری در زمینه‌ی بازیافت این قطعات فعالیت کند. البته لازم است حجم بازیافت به حدی برسد که از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد.
زباله الکترونیکی یا E-waste دستگاه‌های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن‌ها و کامپیوترها، لوح فشرده و... هستند که حاوی فلزات خطرناکی مانند شمش آهن سرب، کادمیوم و جیوه هستند که در صورت رهاسازی در طبیعت پس از پایان عمر مفید و عدم بازیافت صحیح آلوده کننده خطرناک محیط زیست به شمار می‌روند. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در عرصه کامپیوتر و الکترونیک عمر مفید این تجهیزات و کالاها در جهان ۲ تا ۳ سال و در ایران احتمالاً تا ۵ سال است.
طبق آخرین آمار مربوط به تولید زباله های الکترونیک متاسفانه بالغ بر ۴۱.۸ میلیون تن پسماند الکترونیکی تولید شده است؛ در حالیکه تنها چهار میلیارد نفر از مردم در جهان تحت پوشش قوانین ملی مرتبط با پسماند الکترونیکی هستند. آسیا بزرگترین قاره در تولید پسماند الکترونیکی در گروه‌های مختلف (لامپ، قطعات کوچک IT، صفحه تصویر، تجهیزات تبادل حرارتی، تجهیزات بزرگ و تجهیزات کوچک) به ازای هر نفر جمعیت است و آمارها نشان می‌دهد این قاره به طور میانگین به ازای هر نفر ۳.۷ کیلوگرم و در کل ۱۶ میلیون تن پسماند الکترونیک تولید کرده است.  

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

هفته گذشته قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲
هفته گذشته متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از حدود ۶۰ دلار اول هفته به نزدیکی ۶۴ دلار هم رسید ولی تا پایان هفته مجددا نزولی شد و حدود ۶۲.۵۰ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد.
سنگ آهن:مصرف کننده های چینی نگران مقررات سختگیرانه تر برای مقابله با آلاینده ها از ۱۵ نوامبر هستند که می تواند تقاضای سنگ آهن را پایین تر بیاورد. اگر آلودگی هوا بیشتر شود دولت چین تولید فولاد را محدودتر خواهد کرد که مسلما بر جو بازار سنگ آهن نیز اثر منفی خواهد داشت.
قراضه:آخر هفته گذشته قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه ارزان تر شده به ۳۰۱ دلار هر تن سی اف آر رسید در حالی که اوایل هفته تا ۳۱۰ دلار نیز شنیده می شد. ظاهرا افزایش محموله های پیشنهادی قیمت بازار را پایین آورد. دو محموله قراضه اروپا در ۲۹۵ و ۲۹۶ دلار هر تن سی اف آر نیز معامله شد.


کارخانه توکیو استیل ژاپن در کمتر از یک هفته قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را دو مرتبه افزایش داده قیمت فعلی قراضه سنگین کلاس ۲ در بازار داخلی ژاپن ۲۷۶ تا ۲۹۸ دلار هر تن می باشد. قیمت پیشنهادی صادراتی نیز ۲۷۲ تا ۲۹۷ دلار هر تن فوب شده که اخیرا تا ۷ دلار رشد داشته است. در آخرین مزایده صادراتی قیمت برنده تا ۱۱ دلار نسبت به ماه قبل بالا رفته بود.
متوسط قیمت آهن قراضه وارداتی در تایوان ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر است که ۱۰ دلار هر تن رشد قیمت هفتگی داشته است.
بیلت:متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس ۵ تا ۱۰ دلار افت داشته ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب ثبت شد. تا پایان هفته تا ۴۵۵ دلار هر تن فوب نیز قیمت داده می شد. با این که تخفیف ها چشمگیر بود خریداران در منطقه منا خیلی فعال نبودند و تنها چند معامله نهایی شد. در آسیا بیلت سی آی اس ۴۸۰ تا ۴۸۴ دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار داخلی چین بیلت تا ۲۰ دلار رشد داشته ۵۶۲ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. ظاهرا در بازار فولاد چین اخیرا بیلت بهترین عملکرد را داشته است.اخیرا بازار صادرات بیلت هند فعال تر شده و چند محموله در ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب فروخته شده است.در ترکیه بیلت وارداتی هم ۱۵ تا ۲۰ دلار افت داشته ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار هر تن سی اف آر شده است. فعالان بازار ترکیه برای آینده نزدیک افت قیمت بیلت را برآورد کرده اند تا با بازار قراضه به توازن برسد.


مقاطع:هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه از ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار به ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب کاهش یافت آخر هفته قیمت تا ۵۱۰ دلار نیز شنیده می شد. انتظار می رود قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نزولی باشد و تا ۵۰۰ دلار هم برسد. در بازار داخلی ترکیه میلگرد ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن درب کارخانه بود.
میلگرد صادراتی چین ۵۲۶ دلار هر تن فوب شنیده شده که کمتر از ۶ دلار رشد داشته است. میلگرد در بازار داخلی چین در ۵۹۰ تا ۵۹۶ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. اگر قیمت میلگرد در بازار داخلی چین ثابت بماند شاید قیمت های پیشنهادی صادراتی در آینده نزدیک تا ۵ دلار رشد داشته باشد.
در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۵۶ یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در امریکا نیز قیمت میلگرد داخلی ۵۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر ماند.
ورق:هفته گذشته قیمت اغلب محصولات ورق در ترکیه نزولی بوده و تقاضا ضعیف بود. در بازار داخلی ترکیه قیمت ورق گرم ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن درب کارخانه بود و در ۵۶۰ دلار معامله شد. در بازار واردات نیز قیمت ورق گرم سی آی اس ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شنیده شد. ورق گرم صادراتی ترکیه ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب می باشد ولی خریداران در ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن فوب درخواست خرید داده اند.
قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین ۵۴۵ دلار هر تن فوب و بازار آن در سکوت بود. قیمت های درخواستی خریداران ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار هر تن فوب شنیده شد.


اوایل هفته گذشته قیمت ورق گرم سی آی اس با ۱۰ دلار افت تا ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب ثبت شد تا پایان هفته قیمت صادراتی به ۵۲۸ دلار هر تن فوب هم رسید.
در بازار داخلی امریکا ورق گرم کمی افت داشته ۶۱۲ دلار هر شورت تن درب کارخانه شد. در اروپا نیز ورق گرم ۵۴۰ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.  

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

فلزات آهن و اطلاعات پیرامون آن
آهن با نماد شیمیایی Fe (به لاتین: Ferrum)، نام یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۲۶ و چگالی ۷۸۷۴kg/m۳ است. آهن یک فلز است که در نخستین دورهٔ فلزهای واسطه جای دارد. آهن از دیدگاه جرم، بزرگترین عنصر سازندهٔ کرهٔ زمین است. آهن اصلی‌ترین عنصر سازندهٔ هستهٔ بیرونی و درونی زمین و چهارمین عنصر متداول در پوسته‌است. فراوانی آهن در سیاره‌های زمین‌سان و دیگر کره‌های سنگی مانند ماه، به خاطر پدیدهٔ همجوشی هسته‌ای در ستاره‌های بزرگ است، که در پروسهٔ همجوشی آهن آخرین عنصری‌است که با آزادسازی انرژی؛ پیش از فروپاشی خشونت‌آمیز آن ستاره به صورت یک ابرنواختر، و پراکندن آهن در فضا، ایجاد می‌شود.

در حدود ۱٬۴۰۰ پیش از میلاد، از ساخته‌های آهنی در قلمرو هیتی‌ها در ارمنستان کنونی استفاده می‌شد که این به عنوان نخستین شواهد مصرف این عنصر است.[۱]

مانند دیگر عناصر گروه ۸؛ روتنیم و اوسمیوم، آهن نیز در طیف گسترده‌ای از حالت‌های اکسیداسیون یافت می‌شود؛ از ۲- تا ۶، هرچند که اکسایش ۲ و ۳ متداول‌ترین هستند. سرچشمهٔ عنصری آهن در شهاب‌سنگ‌ها و سایر محیط‌های کم اکسیژن است، اما نسبت به اکسیژن و آب دارای واکنش‌است. سطح آهن تازه سطحی نقره‌ای-خاکستری درخشان به نظر می‌رسد، اما در هوای عادی اکسیده می‌شود تا به صورت اکسید آهن هیدرات شده درآید، که معمولاً به عنوان زنگ شناخته می‌شود. بر خلاف دیگر فلزات کاربرد آهن که لایه‌های اکسید سطح، درون قطعه‌فلز را (در برابر زنگ‌زدگی) رویینه می‌سازند، لایهٔ اکسید آهن، با ادامهٔ نفوذ و اشغال حجم بیشتری از فلز، و در نتیجه پوسته پوسته شدن و سوا شدن، سطح تازه‌ای را در معرض خوردگی قرار می‌دهد.آهن شاید بهترین مثال شناخته شده از دگروارگی در یک فلز باشد، سه فرم چند شکلی از آهن وجود دارد که به نام‌های α، ϒ و δ شناخته می‌شود.
مان‌طور که آهن ذوب شده سرد می‌شود در دمای ۱۵۳۸ درجهٔ سانتی گراد به آلوتروپ δ کریستالیزه می‌شود که دارای یک ساختمان کریستالی مکعبی مرکزی‌ست، همان‌طور که بیشتر سرد می‌شود ساختمان بلوری یا کریستالی در دمای ۱۳۹۴ درجهٔ سانتی گراد به شکل مکعبی وجه مرکزی تغییر می‌یابد که به نام آهن ϒ یا استنیت شناخته می‌شود، در دمای ۹۱۲ درجهٔ سانتی گراد ساختمان بلوری یا کریستالی دوباره مکعبی بدنه مرکزی یا آهن α یا فریت می‌شود و در ۷۷۰ درجهٔ سانتی گراد (نقطهٔ کوری، TC) آهن مغناطیسی می‌شود، هنگامی که آهن از دمای کوری عبور می‌کند تغییری در ساختمان کریستالی وجود ندارد اما در ساختمان حوزه تغییری رخ می‌دهد (هر حوزه شامل اتم‌های آهن با یک اسپین الکترونیک خاص می‌باشد). در آهن غیر مغناطیسی شده همهٔ اسپین‌های الکترونیک اتم هادر یک حوزه در یک جهت قرار دارند هرچند در حوزهٔ مجاور آنها جهات متفاوت هستند و گوناگونی دارد و لذا یکدیگر را خنثی می‌کنند، در آهن مغناطیسی اسپین‌های الکترونیک همهٔ حوزه‌ها هم جهت شده‌اند لذا اثرات مغناطیسی حوزه‌های مجاور همدیگر را تقویت می‌کنند  

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد، توصیه کرد: بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود.
"ناهید برخورداری" اظهار کرد: استفاده از ظروف مختلف برای پخت غذا بسیار اهمیت دارد و افرادی که کیفیت وطعم غذا برای آن ها مهم است، باید به کیفیت ظرفی که درآن غذا تهیه می شود نیز اهمیت بدهند. جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تأثیر دارد.
وی با اشاره به ظروف چدنی گفت: چدن ها که ترکیبی از آهن و کربن هستند، عمر بالایی دارند. این ظروف مناسب پخت طولانی با دمای متوسط هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، برای پخت و پز مناسب محسوب می شوند.
رویای داشتن ته‌دیگ‌های ترد و طلایی که قالبی و یک تکه از ته قابلمه جدا می‌شوند مدت‌هاست که به لطف فناوری شکل واقعی به خود گرفته‌اند. سال‌هاست که پای ظروف تفلون به آشپزخانه‌ها باز شده است و زحمت کلنجار رفتن با ظروف رویی را کم کرده‌اند اما انگار قدرت مجذوب کردن خریداران بویژه بعد از هشدارهای مکرر متخصصان مبنی بر سرطان‌زا بودن و مسمومیت‌آور بودن ظروف تفلون در حال کم شدن است.
این روزها نسل جدید ظروف پخت و پز چدنی به بازار مصرف آمده که محسناتشان نسبت به ظروف قدیمی سبب جذاب بودنشان شده به طوری که حتی قیمت‌های نسبتا زیاد آنها مانع انتخابشان هنگام خرید خانم خانه نمی‌شود.
ظروف چدنی:
چدن آلیاژی مرکب از آهن، کربن و سیلیسیم است که در شکل‌هایی چون چدن‌های ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت وجود دارند. ظروف چدنی مخصوص آشپزخانه تقریبا تمام این ویژگی‌ها را یکجا دارند و در صورت مراقبت از آنها می‌توانند تا مدت نامحدودی سبب لذت آشپزی شوند.

در واقع این ظروف مقاومت بالایی دارند، رنگ آنها از بین نمی‌رود و زنگ نمی‌زنند، لب پر نمی‌شوند، طعم و عطر غذا را حفظ می‌کنند و استفاده از آنها آسان است.

اما با وجود تمام این ویژگی‌ها اگر در استفاده از این ظروف‌‌ نیز دقت نشود آنها نیز همانند ظروف تفلون پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند و خیلی زود باید تعویض شوند. پس برای داشتن ظروف سالم چدنی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.


برای گرفتن نتیجه بهتر از این ظروف باید از حرارت کم یا متوسط استفاده کرد. هنگام آشپزی باید دقت کرد تا ظرف 2 تا 3 دقیقه پیش از ریختن روغن گرم شود. این در حالی است که هنگام پخت غذا باید از قاشق‌های پلاستیکی، چوبی یا نایلونی استفاده شود چرا که قاشق‌های فلزی ممکن است به لعاب ظرف آسیب برسانند.
همچنین هنگام برداشتن این ظروف از روی شعله اجاق گاز با جنس چدن باید حتماً از دستکش یا دستگیره استفاده شود چون این ظروف هنگام پخت و پز بسیار داغ می‌شوند. دقت داشته باشید که ظرف داغ را نباید به صورت مستقیم روی پیشخوان آشپزخانه یا دیگر سطوح سرد که اختلاف دمای زیادی دارند قرار داد. همچنین باید بشدت مراقب ضربه نخوردن ظروف چدنی بود چون این ظرف‌ها در صورت برخورد با سطوح سخت ممکن است بشکنند یا لب‌پر شوند.
تمام این ظروف را می‌توان داخل فر (تا دمای 260 درجه سانتی‌گراد) و همچنین روی انواع اجاق گاز قرار داد اما هرگز نباید فراموش شود که ظرف داغ را نباید بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر قرار داد چون بهترین کار پس از پخت و پز سرد شدن تدریجی ظرف‌هاست.حالا اگر تمام این موارد به درستی رعایت شود وقت آن است تا با رعایت روش‌های درست شستشو عمر مفید ظرف‌های چدنی را بالا ببریم.
این ظروف را باید با آب گرم و مایع ظرفشویی شست که بهتر است برای این کار از اسفنج و مایع ظرفشویی استفاده شود. به کار بردن مایع سفیدکننده (وایتکس) در شستشوی این ظروف باید فراموش شود چرا که به هیچ روی نیازی به این کار نیست.

قبل از این‌که ظروف سر جای خود و درون کابینت قرار بگیرند باید کاملا خشک شوند، برای همین قرار دادن ظروف خیس در قفسه‌ها توصیه نمی‌شود.

در صورت چسبیدن مواد غذایی به ته قابلمه نباید از پاک‌کننده‌های قوی یا ابزار تیز استفاده شود بلکه باید اجازه داد تا ته ظرف مدتی با آب گرم خیس بخورد و سپس ظرف شسته شود.
این ظروف این قابلیت را دارند (به غیر از ظروفی که دسته چوبی دارند) که با ماشین ظرفشویی شسته شوند البته به شرطی که در موقع قرار دادن ظروف چدنی سنگین داخل ماشین ظرفشویی احتیاط شود.
او توصیه کرد: قبل از خرید ظروف چدنی حتماً به برچسب و ترکیب های مندرج در آن دقت کنید.
برخورداری با بیان این که قبل از استفاده از این ظروف باید چند دقیقه ای آن ها را روی حرارت بگذارید تا گرم شوند، افزود: برای آنکه از گرم شدن کافی ظرف مطمئن شوید، می توانید قطره ای آب داخل آن بریزید و اگر به سرعت تبخیر شد، یعنی ظرف گرم شده است.
این کارشناس تغذیه، ادامه داد: برای شستشوی چدن از ابر استفاده کنید چراکه سیم ظرف شویی باعث خراشیدگی و آسیب آن می شود.
برخوراری متذکرشد: بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود. در ضمن در ظروف چدنی فاقد روکش، نباید مواد اسیدی مثل آب لیمو یا سس گوجه فرنگی ریخت.
شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله نحوه استفاده صحیح از ظروف چدن در آشپزخانه شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید
اولین بار از ظرف جدن جکونه استفاده کنیم , نگهداری صحیح ظروف سرامیکی , چسبندگی ظروف چدن , چوبی چدن اصل , ظرف چدنی , ظرف چدن
نحوه استفاده صحیح از ظروف چدن

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

برای اولین بار در کشور اداره کل راه وترابری استان تهران در منطقه حادثه خیز وکوهستانی «کمرخانی» واقع در محور تهران –فشم برای ایمن سازی هرچه بیشتر از سیستم فنس های پیشرفته سنگ گیر استفاده می کند. به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وترابری استان تهران فنس هایی که در منطقه کمرخانی کار گذاشته می شوند قادر به نگهداری تخته سنگهایی تا وزن 4 تن با انرژی لحظه برخورد 1000 تا 2000 کیلو ژول هستند ،البته لازم به ذکر است که بزرگترین واریزه های سنگی منطقه کمرخانی بیشتر از 4 تن نیستند و حلقه های فنس های به کار رفته به گونه ای ساخته شده اند که قادرند انرژی لحظه برخورد را میرا کنند. «مزایای فنس های پیشرفته سنگ گیر» 1-سرعت نصب بالا : این فنس ها در مقایسه با دیوارهای حائل بتنی وگالری های فلزی وچوبی که زمان اجرایشان کمتر از یکسال نیست حداکثر ظرف مدت سه ماه نصب می شوند . 2-هزینه اجرای پایین : هزینه تمام شده فنس های پیشرفته 3/1 سایر ایمنی سازی های متداول همچون تونل وگالری های فلزی است . 3- قابلیت نصب در شرایط جغرافیایی سخت : در بسیاری از موارد نوع زمین واریزه ای و رانشی است وامکان اجرای سایر موارد ایمن سازی وجود ندارد ویا بسیار سخت است. 4- قابلیت نگهداری بالا: فنس های منطقه کمرخانی قادرند تخته سنگی 4 تنی را که طی سقوطی آزاد از ارتفاع 32 متری با سرعت 90 کیلومتر در ساعت با انرژی لحظه برخورد 2000 کیلوژول پرتاب می شود نگاه دارند. 5-هزینه نگهداری پایین : طی یک دوره 100 ساله در 90 درصد از حوادث نیازی به تعویض قطعه نیست وفقط در 9 درصد از حوادث آن هم تنها المانهای میراکننده انرژی که وارد عمل شده اند تعویض می شوند که خود شامل تعداد کمی فنس می شود . 6- طول عمر بالا: کلیه اجزاء سیستم دارای پوشش فوق پیشرفته در برابر خوردگی وزنگ زدگی است که براساس استانداردهای DIN آلمان و ASTM آمریکا تست شده است ودر بدترین شرایط آب وهوایی بین 3 تا 6 برابر فولادهای گالوانیزه معمول در برابر خوردگی مقاومند. 7-قابلیت به کارگیری در سایر حوادث: در حوادثی چون سیل وبهمن کارایی بالایی دارند ومانع راهبندان می شوند، هم اکنون در بسیاری از جاده های کوهستانی ایران ادارات کل در نقاط خاص وروزهای خاص وقتی که احتمال بالایی برای ریزش بهمن وجود دارد انسداد مصنوعی ایجاد می کنند و این فنس ها در جاده های کوهستانی اروپایی برای جلوگیری از ریزش بهمن به طرز گسترده ای استفاده می شوند. لازم به ذکر است که این سیستم جدید قبلاً به تائید پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه وترابری ایران نیز رسیده است
یکی از راه های حفاظت پیرامونی ، استفاده از فنس های الکتریکی است. در این بخش قصد ما بر این است تا شما را با طراحی و عملکرد این نوع سیستم حفاظت پیرامونی آشنا نماییم. فنس الکتریکی در واقع ترکیبی از کابل ها می باشد که رشته های فلزی در داخل این فنس ها بافته شده اند. کابل های مرکب این فنس ها، با استفاده از قطعات نارسانای پلاستیکی به تیرچه های فلزی متصل می شوند. معمولا از این قطعات به منظور حصاربندی موقت بهره گرفته می شود.
عملکرد این نوع حفاظت پیرامونی بدین شکل است که در مواجهه با لمس توسط حیوان و یا انسان ها، در داخل این فنس ها یک مدار الکتریکی ایجاد می شود. این نیروی ایجاد شده در قسمت منبع انرژی به یک پالس ولتاژ بالا تبدیل می شود که در صورت لمس منبع فنس یا زمین اطراف آن، شوک الکتریکی به جاندار وارد می شود. میزان اثرگذاری این شوک به عوامل مختلفی نظیر ولتاژ، میزان انرژی در هر پالس، مقدار ارتباط و تماس فرد یا حیوان با فنس و زمین اطراف آن و همچنین مسیر جریان وابسته است.
به طور کلی شوک حاصل از فنس های الکتریکی می تواند اثراتی در بازه کم و ناچیز تا خیلی زیاد و گاها کشنده داشته باشد. بسته به عواملی که در بالا ذکر شد، اثر این نوع حفاظت پرامونی می تواند ناخوشایند، دردآور و در معدود مواردی کشنده و مرگ آور باشد. همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد سیستم فنس الکتریکی را برای حفظ امنیت و حفاظت پیرامونی اطراف خود انتخاب نمایند. البته با این وجود باز هم نمی توان اذعان داشت که حصار الکتریکی به طور صد در صد مانعی در برابر نفوذ مهاجمان به منطقه ممنوعه شما می باشد، زیرا بسیاری از اختلال گران از روش های نفوذ و ایجاد اختلال در این سیستم حفاظت پیرامونی نیز مطلع هستند.

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

ورق آجدار
ورق آجدار نوعی از ورق گرم میباشد که دارای بر آمدگی های روی ورق میباشد ، که به اصطلاح به آن گل ورق آجدار گفته میباشد.
نوعی از ورق آجدار که در بازار داخلی بیشترین کاربرد را دارد مشهور به ورق آجدار گل بادامی میباشد.
مورد استفاده ورق آجدار بیشتر در سطوحی میباشد که استحکاک کم باشد و نیاز به این میباشد که سطحی با ورق آجدار پشتیبانی شود که از سر خوردن افراد و اشیاء جلو گیری شود.
ورق آجدار در کشور به صورت فابریک تولید نمیشد و به صورت پِرسی از ورق ساده بود، که البته در سال 1395 کارخانه فولاد مبارکه شروع به تولید ورق آجدار با ضخامت 2 میلیمتر نموده است وتا حدی نیاز به ورق آجدار در این سایز را مورد پوشش قرار داده است.
با توجه به این شرایط آهن مرکزی اقدام به واردات ورق آجدار از سایز 1.8 الی 12 میلیمتر به صورت ابعادی که از رول ورق آجدار بریده میشود و یا صورت SHEET (اصطلاحا ورق آجدار فابریک) با عرضهای 1000-1250-1500 ساخت کشورهای روسیه،کره، چین و... است.
ورق آجدار چیست ؟

نوعی خاص از شکل دهی ورق های نورد گرم و از جنس ST37 می باشد که کاربرد هایی با نیاز اصطکاک بالا دارد.

موارد استفاده از ورق آجدار

از ورق های آجدار در موارد متعددی می توان استفاده نمود ، مانند استفاده در کف اتاق کامیون ها و وانت بار ها، کف زمین های در حال عملیات ساخت و یا راه سازی که به صورت موقت باید عبور و مرور از روی آن انجام گیرد ، ساخت پله های اضطراری ، ساخت دستگاه های صنعتی ، کاربرد های ساختمانی و ده ها کاربرد دیگر …
ورق پانچ و آجدار
پایه این نوع کالاهمان ورق معمولی است که پانچ (سوراخ) شده می باشد و یا به صورت شبکه شبکه (مشبک) دیده می شود.نکته مهم در مورد ورق های پانچ (مشبک) بعد از ضخامت و طول و عرض ورق چشمه ورق پانچ (مشبک) یا همان اندازه سوراخ هاست؛چشمه ورق پانچ غالباً با واحد میلی متر بیان می شود و به مضرب قطر دایره سوراخ اطلاق می گردد.

انواع ورق پانچ (مشبک)

• ورق پانچمشبک گالوانیزه (سفید ⇒ ضخامت بین ۰/۲۲ میلیمتر تا ۸ میلیمتر

• ورق پانچ مشبک نورد سرد (روغنی⇒( ضخامت بین ۰/۵۰ میلی متر تا ۱/۵ میلیمتر

• ورق پانچ مشبک نورد گرم (سیاه⇒( ضخامت بین ۲ میلیمتر تا ۲۰۰ میلیمتر و حتی بالاتر

کاربردهای ورق پانچ و مشبک

• تولید صنایع فلزی و صنایع دکوراسیون

• قابل استفاده در پروژه های صنعتی ، ساختمانی ، بهداشتی ، پتروشیمی، ورزشی ، کشاورزی

• حفاظ برای دکل های مخابراتی

• حفاظی برای نیروگاه های برق

• ساخت حفاظ هایی برای مناطق حساس نظامی و زندان ها

• ساخت حفاظ برای اماکن ورزشی

• جداسازی و دانه بندی در خطوط تولید مواد غذایی و کشاورزی

• ساخت درب هایی برای در پارکینگها ، ورودی منازل و انبارها

• سقف و دیواره های آسانسور

• کاربرد در حفاظ هواکش موتورخانه ها

• کاربرد در ساخت قطعات لوازم خانگی

• کاربرد درایستگاه های اتوبوس

ورق آجدار

نوعی ورق گرم است که برای سطوحی استفاده میشود که از سرخوردن افراد و یا اشیاء جلوگیری می‌کند. برجستگی های پراکنده شده در سطح مقاله ورق آجدار معمولا به شکل بادامی و یا اشکال دیگر است ، سقفهای شیروانی نمونه ای از کاربرد این محصول است. در واقع ورق آجدار نوعی خاص از شکل دهی ورق های نورد گرم و از جنس ST37 می باشد که کاربرد هایی با نیاز اصطکاک بالا دارد.

موارد استفاده از ورق آجدار

از ورق های آجدار در موارد متعددی می توان استفاده نمود ، مانند استفاده در کف اتاق کامیون ها و وانت بارها، کف زمین های در حال عملیات ساخت و یا راه سازی که به صورت موقت باید عبور و مرور از روی آن انجام گیرد ، ساخت پله های اضطراری ، ساخت دستگاه های صنعتی ، کاربرد های ساختمانی و ده ها کاربرد دیگر …

سایز و ابعاد فیزیکی ورق های آجدار

ورق های آجدار معمولا در ضخامت های ۱٫۵ میلی متر تا ۱۰ میلی متر و در ابعاد ۲*۱ متر و ۶*۱٫۵ متر و ۶*۲ متر تولید می شوند. این ورق ها معمولا به صورت شیت شده عرضه می شوند. ولی در موارد خاص می توان آنها را به صورت رول فرم (کلاف یا کویل) نیز عرضه کرد.

ورق های آجدار موجود در بازار ایران را معمولا شرکت های فولاد مبارکه اصفهان ، کشور روسیه و کشور قزاقستان تامین می کنند.
سایز و ابعاد فیزیکی ورق های آجدار

ورق های آجدار معمولا در ضخامت های ۱٫۵ میلی متر تا ۱۰ میلی متر و در ابعاد ۲*۱ متر و ۶*۱٫۵ متر و ۶*۲ متر تولید می شوند. این ورق ها معمولا به صورت شیت شده عرضه می شوند. ولی در موارد خاص می توان آنها را به صورت رول فرم (کلاف یا کویل) نیز عرضه کرد.

ورق های آجدار موجود در بازار ایران را معمولا شرکت های فولاد مبارکه اصفهان ، کشور روسیه و کشور قزاقستان تامین می کنند.

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

یلگرد یا آرماتور، فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می گیرد. فولادی که به این منظور در سازه های بتن آرمه به کار می رود به شکل سیم یا میلگرد می باشد. در کشورهای مختلف میلگرد های فولادی با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. فولادی که در ایران تولید می شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می شود: فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-3
میلگرد در بتن آرمه غالبا به دو شکل میلگرد اصلی (طولی) و عرضی (خاموت) به کار می رود.(البته در قطعات بتنی مثل دیوار برشی از شبکه های آرماتور استفاده می شود که در حقیقت همان آرماتور های طولی متعامد هستند.)
آرماتور طولی ( اصلی ) : هر میلگردی که در راستای طول عضو (تیر یا ستون) باشد نیز طولی نام دارد. این میلگرد عموما برای تحمل نیروهای کششی وارد بر بتن طراحی شده و قطر طراحی شده آن نیز با اختلاف فاحشی بیشتر از آرماتور های عرضی می باشد.
آرماتور عرضی ( خاموت ) : هر میلگردی که در راستای عرض عضو و عمود بر میلگرد طولی باش میلگرد عرضی نام دارد. آرماتور عرضی یا خاموت برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی در نظر گرفته می شود و عموما به صورت تنگ بسته (چهارگوش) طراحی و اجرا میشه. آرماتور های دیگری مثل ، سنجاقی و میلگردهای U شکل افت و حرارت (در پی ها) نیز می تواند از نوع آرماتورهای عرضی در نظر گرفته شود.

فولاد۱ Aاز نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم (تنش تسلیم) و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. فولاد 2 A از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، و فولاد 3 A نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نورد و اتوماسیون بالا از نظر کنترل درجه حرارت و سرعت سرد کردن و بهره مندی از سیستم (ترمکس*) این امکان بوجود آمده است که از شمش های با کربن معادل پائین بتوان فولاد نوع A-4( آج 500 یا 500S) را با مقاومت کششی ۶5۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و بالاتر را با قابلیت جوش پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوب همراه با شکل پذیری (Ductility) مناسب تولید نمود که کاربرد مناسب آن در بتن مصلح اقتصادی تر، بهینه تر و نهایتا شامل آسیب رسانی کمتری به محیط زیست می باشد. در این تکنولوژی که در نقاط مختلف دنیا ازآن استفاده میشود، دمای میلگرد بعد از طی کردن آخرین مرحله نورد، با عبور از داخل نازل های آب به سرعت کاهش می یابد. درچنین شرایطی فولاد حتی منبع قیمت میلگرد میلگرد در قسمتهای بیرونی تغییر فاز داده و شبکه کریستالی آن به مارتنزیت تبدیل می شود ولی پس از اینکه آرماتورهای برش خورده روی بستر خنک کننده قرار می گیرند، حرارت مرکزی، این فاز را متعادل نموده و در نتیجه میلگرد در سطح بیرون تاعمق کمی دارای جنس سخت بوده ولی قسمت بیشترعمق دارای دارای فاز فریت–پرلیت خواهد بود که ساختار انعطاف پذیری دارد و این تغییرات ساختاری موجب بالا رفتن استحکام میلگرد تولیدی می گردد.
در تولید میلگرد، از شمش با کربن بالا استفاده نشود. روش تولید میلگرد، تکنولوژی ترمکس بوده و کربن معادل (CE) میلگرد، حداکثر 0.5 باشد.
3- شکل پذیری میلگرد حداقل در حد مورد انتظار برای میلگرد A3 باشد، به طوری که میزان ازدیاد طول نسبی آن در طولی معادل 5 برابر قطر، حداقل 16% باشد.

4- کارخانه تولید کننده میلگرد، گواهی سازمان ملی استاندارد را برای تولید میلگردهای آج 500 و آج 520 اخذ نموده و نشان کارخانه و رده میلگرد را برای آن حک کرده باشد.

از آنجایی که پدیده هایی مثل خستگی(Fatigue) ، و بارهای تناوبی(Cyclic Loads) که مخرب تراز خستگی هستند، (خصوصا در پل ها که به دلیل تکرار تنش های متناوب منجر به شکست فولاد در پائین تر از حد استحکام می شود) و تنش های کششی – فشاری که باعث تشکیل منحنی هیسترزیس**Hysteresis loop) ) می شوند، همگی به طور قابل ملاحظه ای بستگی به میزان شکل پذیری فولاد دارند؛ لذا تهیه شمش مناسب (به ویژه برای میل گردهای آجدار سایز درشت) که به دلیل عناصر آلیاژی با خواص مکانیکی و ساختار میکروسکپی به مراتب مطلوب تر باعث افزایش نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم و بالا رفتن میزان شکل پذیری فولاد می شود، در ساختمان و تأسیساتی که در معرض تنش های لرزشی (Seismic)، دینامیکی ،(Dynamic)و ضربه ای (Impact)است، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. زیرا فولاد می تواند قبل از رسیدن به حد مقاومت کششی دچار شکستگی (ترد شکنی) و نهایتاً فرو ریختگی ساختمان شود.

  • اسما دانشجو
  • ۰
  • ۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، استفاده از ورقهای گالوانیزه 10 فایده خواهد داشت که در مطلب فوق میخوانید:

هزینه کمتر: برای انجام عملیات گالوانیزینگ، در مقایسه با سایر روشهای معمول جلوگیری از خوردگی، نیاز به هزینه کمتری خواهد بود.
هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری: حتی در شرایطی که انجام عملیات گالوانیزینگ در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی، هزینه برتر است، اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه‏، توصیه می شود.
طول عمر زیاد: طول عمر ورقهای پوشش داده شده با روی‏ در محیط های کاملا خورنده، در حدود 20 تا 30 سال است.
استانداردهای مختلف در خصوص گالوانیزینگ ورقهای فولادی، درزمینه ایجاد پوششهای نازک بحث می کنند و این نشان دهنده آن است که طول عمر و نحوه عملکرد لایه روی‏، برای مصرف کننده قابل اعتماد است.
دوام پوشش: پوشش ایجاد شده از طریق گالوانیزه به دلیل داشتن یک ساختار متالورژیکی خاص، دارای مقاومت مناسب در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی خواهد بود.
محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک: پوششهای گالوانیزه به دلیل آنکه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می کنند، به همین دلیل خواهد توانست مقاطع ریزموجود در روی سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی، محافظت نمایند.
محافظت کامل: پوشش ایجاد شده می تواند کلیه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهای کوچک و فرورفتگیها پر نموده و از خوردگی آنها جلوگیری کند. در این زمینه هیچ پوششی بهتر از پوشش گالوانیزه عمل نخواهد کرد.
بازرسی آسان: پوشش گالوانیزه که در میزان قیمت ورق تاثیر دارد را به راحتی و بدون نیاز با هیچ آزمایش مخربی و تنها از طریق چشم می توان کنترل و بازرسی نمودو البته در شرایط خاص که نیاز به ارائه تضمین برای کنترل کیفیت است، نیاز به آزمایشهای مخرب می باشد.
رسیدن به هدف در زمان کوتاه: در صورتی که نیاز باشد از ورقهای گالوانیزه در محل استفاده شود، در این حالت نیاز به صرف زمان برای آماده سازی سطح، رنگ کردن و یا بازرسی نخواهد بود.
تبر آهنی متعلق به عصر آهن سوئد در گاتلند سوئد یافت شده است. از قرن 10 تا 12 در خاورمیانه یک جابجایی سریع در تبدیل ابزار و سلاحهای برنزی به آهنی صورت گرفت. عامل مهم در این جابجائی ، آغاز ناگهانی تکنولوژیهای پیشرفته کار با آهن نبود، بلکه عامل اصلی ، مختل شدن تامین قلع بود. این دوره جابجایی که در زمانهای مختلف و در نقاط مختلفی از جهان رخ داد، دوره ای از تمدن به نام عصر آهن را بوجود آورد.

همزمان با جایگزینی آهن به جای برنز ، فرآیند کربوریزاسیون کشف شد که بوسیله آن به آهن موجود در آن زمان ، کربن اضافه می‌کردند. آهن را بصورت اسفنجی که مخلوطی از آهن و سرباره به همراه مقداری کربن یا کاربید است، بازیافت کردند. سپس سرباره آنرا با چکش‌کاری جدا نموده وم حتوی کربن را اکسیده می‌کردند تا بدین طریق آهن نرم تولید کنند.
محافظت کامل توسط پوشش گالوانیزه: پروسه گالوانیزه وابسته به شرایط آب و هوائی نمی باشد.
از آهن گالوانیزه در ساختن لوازمی مثل لوله بخاری ، کانال کولر ، کابینت آشپزخانه ، شیروانی منازل ، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود. اصطلاح فولاد (Steel) برای آلیاژهای آهن که تا حدود 1،5 درصد کربن دارد و غالبا با فلزهای دیگر همراه، بکار می‌رود. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن ، عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد. در جدول زیر بروزترین قیمت آهن به همراه ورق گالوانیزه درج شده است.

  • اسما دانشجو